Wednesday, January 4, 2012

Visual cues


I also promised a bit of feedback on the display issues. 
After a long an extensive troubleshooting, including mailing the good guys at PinballControllers I finally found the answer - a broken cable.
How embarrassing.

After numerous testing, pulling and inserting the old rudimentary cable must have snapped internally and just barely worked. This probably means the logic level converter would have worked - although it's entirely redundant now so it won't be reconnected. 

After making the new, better and final display cable it looks really good!


1) The new display hooked up and running the example scene. There's a slight blurring going on but that's because
a) I don't have a nice camera and DMD photos are hard to take, and
b) there's animation going on and combined with the previous fact these pictures rarely turn out great.

What you do see however is the was difference in brightness and definition compared to the old display. The old display also had large gaps where the LED-elements were joined.
Since the new display is individually placed LED's there no gaps, no grid, no 'it's supposed to look like that' - just a great display!



2) The old display for comparison. Note the uneven brightness of the LED modules and the clearly visible grid of modules. This is NOT a great display. 

Another nice thing about this display is the unique power protection that keeps the columns blank during the upstart, and starts the display when it find the row scanning. That means, the display is blank when booting and turns off automatically in case the host fails and thus no burnt display. 

Too bad I had to experience the bad display before I found the good one. To make it worse, they were almost in the same price range but I chose the cheaper. Shame on me.

Just a side note - 
If you're like me and is creating or is planning to create your own pinball machine, check out PinballControllers. They got great hardware for doing custom machines and a very mature code library (believe me, I've wrestled quite a bit of code - and not everyone likes their bits and bytes!) that really boost development. Their customer support is extremely helpful as well!

Had I known about it when I started my machine I would have cut the development time in half. 
Just saying...

4 comments:

  1. Postad 2011-06-21, 22:46:52
    "Angående P-roc så har jag kikat lite på det, men tyvärr (?) är jag av den karaktären att jag hellre gör något från grunden och har koll än försöker lära mig ett befintligt system utan att veta hur det fungerar bakom, hehe. Nästa gång kanske... "

    ;-)

    ReplyDelete
  2. Jepp, true. Men det skrevs 4 månader efter jag redan investerat i mycket av hårdvaran etc. Var inte allt för sugen att kasta allt och börja om. ;)
    Fördelen nu är ju att man vet exakt hur systemet är uppbyggt, vilket är en klar fördel. Ifall något går sönder så vet jag var felet är etc.

    Men med facit i hand hade det varit mycket enklare och snabbare (och billigare) att komma igång ifall man gått P-Roc vägen. Har sedan dess även sneglat lite på deras kod-bibliotek och det har mycket av de funktioner inbyggt som jag slitit mitt hår för att koda själv. Hade förmodligen haft en helt annan kalluffs isf... :P

    ReplyDelete
  3. Drömmer om ett modulärt flipper där grunden är ett kabinett med utbytbar sideart+translite + utbytbara spelplan.
    I det fysiska kabinettet (som man alltså bara behöver ett ex av) sitter P-Roc kontrollers/IO-kort, PC och SSD-hårddisk.
    Genom att byta ut spelplanen så känner elektroniken av att "nu är det 'Halflife' som sitter i. Då laddar jag den koden." och blir jäkligt smidigt.

    Om man är några stycken som bygger likadana sådana här kabinett och dokumenterar det på ett enkelt sätt och givetvis bygger lite roliga spelplaner/regler så hade det varit enkelt att skicka bara (de inte fullt så skrymmande) spelplanerna till varandra för att byta spelet så att säga.

    Ja, man drömmer ju :-)

    ReplyDelete
  4. I princip är det så jag gjort. I mitt fall skulle man få koppla loss alla kablar, byta SD kort för animationer och ljud och slutligen skicka över nya spelregler till master-enheten. Spelreglerna kan utformas så att de läses ifrån SD korten (något jag funderar på) istället för att det laddas om. Så länge man dokumenterar vart kablarna kopplas etc så är det ju lätt gjort att koppla in dem någon annanstans. :)

    ReplyDelete